Общественные и гуманитарные науки The priorities of the world science



страница1/13
Дата10.06.2016
Размер2.84 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13






Приоритеты мировой науки:

эксперимент и научная дискуссия
Материалы VIII международной научной конференции
Северный Чарльстон, Южная Каролина, США
17-18 июня 2015 года
Часть 2. Общественные и гуманитарные науки


The priorities of the world science:

experiments and scientific debate
Proceedings of the VIII International scientific conference
North Charleston, SC, USA
17-18 June 2015
Part II. Social and Humanitarian Sciences

CreateSpace

North Charleston

2015
УДК 001.08

ББК 10
«Приоритеты мировой науки: эксперимент и научная дискуссия»: Материалы VIII международной научной конференции 17-18 июня 2015 г. - Часть 2. Общественные и гуманитарные науки. – North Charleston, SC, USA: CreateSpace, 2015. - 200 с.
«The priorities of the world science: experiments and scientific debate»: Proceedings of the VIII International scientific conference 17-18 June 2015. Part II. Social and Humanitarian Sciences. - North Charleston, SC, USA: CreateSpace, 2015. – 200 р.

В материалах конференции обсуждаются проблемы различных областей современной науки. Сборник представляет интерес для учёных различных исследовательских направлений, преподавателей, студентов, аспирантов – для всех, кто интересуется развитием современной науки.

Все статьи представлены в авторской редакции.
The materials of the conference have presented the results of the latest research in various fields of science. The collection is of interest to researchers, graduate students, doctoral candidates, teachers, students - for anyone interested in the latest trends of the world of science.

All articlesare presentedin theauthor's edition.


ISBN-13: 978-1515019855

ISBN-10: 1515019853

Your book has been assigned a CreateSpace ISBN.


@ Авторы научных статей, 2015

@ Научно-издательский центр «Открытие», 2015

@ Authors, 2015

@ Scientific Publishing Center «Discovery», 2015


CONTENT (СОДЕРЖАНИЕ)


Методы исследования: тестирование и наблюдение. Методиками исследования являются: 1) Шкала реактивной и личностной тревожности (опросник Спилбергера Ч., адаптация Ханина Ю.Л.), 2) Тест на «Маскулинность-фемининность» Сандры Бем, 3) Методика определения стрессоустойчивости Холмса Т. и Раге Р. 170

Согласно результатам шкалы реактивной и личностной тревожности Спилберга наибольшее количество респондентов обладало средним уровнем личностной тревожности - 42 исследуемых из 50 (84%). Однако показатели ситуативной, или реактивной тревожности среди респондентов различались: большинство исследуемых обладало повышенной ситуативной тревожностью – 32 респондентов из 50 (64%), 13 респондентов – умеренной (26%) и 5 респондентов – пониженной (10%). 170

Большинством среди респондентов с повышенным уровнем ситуативной тревожности оказались девушки – 21 исследуемый из 32 (≈86%). 170

Помимо этого, была получена положительная корреляция между показателями ситуативной тревожности среди девушек-старшеклассниц и показателем стрессоустойчивости, полученного с помощью методики определения стрессоустойчивости Холмса Т. и Раге Р. Показатель корреляции составил 0,69433217, что свидетельствует о среднем положительном уровне корреляции. 170

Результаты проведенного нами исследования отражены в диаграмме 1. 171


SECTION XII. Historical Sciences (Исторические науки)

Денисов И.В.

Стерлитамакский филиал Башкирского Государственного университета Республики Башкортостан, старший преподаватель, исторический факультет. E-mail: meretites@mail.ru


ВОИНЫ-БАШКИРЫ И «МАТЬ ЯПОНСКОГО БАЛЕТА»
Аннотация: Статья посвящена эпизоду борьбы башкирского народа против большевиков летом 1918 года на территории Южного Урала.

Ключевые слова: башкиры, Южный Урал, борьба против большевиков, гражданская война, русская балерина, японский классический балет.

Igor V. Denisov

The Branch of Bashkir State University in Sterlitamak



E-mail: meretites@mail.ru
THE SOLDIERS OF THE BASHKIRS

AND THE «MOTHER OF JAPANESE BALLET»


Abstract: The article is devoted to the episode of the struggle of the Bashkir people against the Bolsheviks in the summer of 1918 on the territory of the southern Urals.

Key words: Bashkirs, South Ural, the struggle against the Bolsheviks, civil war, Russian ballerina, Japanese classical ballet.
В начале лета 1918 г. часть башкирского населения Уфимской губернии, в т.ч. и ее Стерлитамакского уезда, сполна насытившись «рабоче-крестьянской властью», решила сохранить верность законному правительству России и бороться за ее возрождение и единство, присоединившись к антибольшевистским силам.

Сущность необходимости отказа от выделения Башкирии и борьбы за сохранение единства России сформулировали на своем собрании башкиры Султаевской волости: «1. Население Башкирии смешано с русским населением, а потому территориальной автономии не должно быть; 2. Культурная автономия тоже нежелательна, так как население Башкирии бедное и взять все расходы по этому делу является для него непосильным и кроме того Российское Правительство никогда не отказывало в просвещении, а также и поможет в будущем за наши жертвы, понесенные как в минувшие войны, так и в настоящую войну с советской властью, так как мы, то есть наша волость, не получая ни от кого приказаний, первые по примеру соседей-казаков мобилизовали 5 возрастов солдат и при помощи чехо-словаков и казаков очистили население Башкирии от советской власти; 3. Башкирское население очень бедное и не может нести расходов, связанных с возникновением новых правительств. В виду изложенного, постановили признать Сибирское правительство и целиком перейти в его ведение.» [8. с.4].

В своей боевой деятельности июня-июля 1918 г. башкирские части, совместно с сибиряками и чехо-словаками, принимали самое деятельное участие в занятии целого ряда населенных пунктов. Батальон 1-го Башкирского полка, входивший в Султаевский отряд подполковника И.И. Штина, отличился в боях за д. Сара (восточнее Кыштыма) [4. с.2; 5. с.3; 7. с.332], д. Куяш [6. с.2; 7. с.333], с. Тюбук [7. с.334] и Сысертский завод [7. с.335]. Под командованием старшины Владимирова, 2-й батальон 1-го Башкирского полка и Конный Башкирский полк из района Белорецк – Серменево выдвинулся против 10-тысячной армии В.К. Блюхера на Залазнинский и Богоявленский заводы и с. Табынское [7. с.348]. Башкиры выбили арьергард Блюхера из д. Зилим [2. с.3], храбро дрались на Орском фронте [7. с.351] и т.д.

Наиболее же ярким эпизодом героической борьбы башкир (500 чел.) стало их участие в составе 2-го Башкирского полка в освобождении от большевиков 24-25 июля столицы Урала – Екатеринбурга. В боях за Екатеринбург, совместно с чехословаками, воины-башкиры заслужили название «освободителей города Екатеринбурга» и в благодарность за освобождение получили от его граждан исторический подарок – белое шелковое знамя с серебряным полумесяцем на древке. На знамени, на башкирском и русском языках было написано: «Доблестным освободителям – благодарный Екатеринбург». Более же почетной для воинов-башкир стала благодарность знаменитого начальника Челябинской группы чехословаков полковника С.Н. Войцеховского: «…прошу передать всем гг. офицерам и стрелкам мою благодарность за громадную боевую работу, выполненную ими за время нахождения в моей группе» [9. с.3].

Известно, что в начале сентября 1918 г. 2-й батальон 2-го Башкирского полка, потерявшего в боях половину своего первоначального состава, возвратился на отдых с Екатеринбургского фронта в Челябинск, где был торжественно встречен горожанами. В честь праздника, например, кинематографы «Арс» и «Луч» безвозмездно предоставили бойцам-башкирам посмотреть удивительные для них киноленты [9. с.3].

Торжественную встречу и благодарности челябинцев для воинов-башкир затмило другое событие – неожиданное сердечное отношение к ним со стороны известной балерины Елены Николаевны Павловой. Будущая основательница японского балета, пожертвовала в пользу увечных и раненых воинов-башкир 2-го Башкирского полка крупную для того времени сумму – более 533 рублей. Как писал командир полка поручик Габитов: «Такое сердечное отношение чуткой, артистической души ее к страдальцам Башкирии за общее дело – освобождение всех сынов и дочерей великой нашей Родины от тирании слуг германских – большевиков, - встречено «сынами степей» со слезами благодарности на глазах. В душе каждого воина-башкира заискрилась надежда, что и среди людей, чуждых по национальности, есть понимающие и оценивающие их заслуги» [3. с.4]. Зная, какую благодарную реакцию у башкир вызывает даже небольшой подарок гостя, в знак уважения к хозяевам дома, нетрудно представить реакцию суровых воинов! Тем более что это пожертвование сделала БАЛЕРИНА, женщина другой веры и национальности. Для сравнения следует отметить, что на памятник признанному герою антибольшевистской борьбы, погибшему полковнику Б.Ф. Ушакову офицеры штабов 6-й Уральской дивизии горных стрелков и штаба 3-го Уральского корпуса к тому времени пожертвовали 568 рублей [3. с.4].

Жертвовательница, уроженка Санкт-Петербурга, русская дворянка Елена Николаевна Павлова-Туманова, после поражения каппелевской армии, эмигрировала в Китай, а затем – в Японию. В 1925 г. она основала балетную труппу, первые выступления которой состоялись в токийском театре «Хакутёдза» и в зале «Аояма Кайкан». В 1927 г. Е.Н. Павлова открыла первую в Японии балетную школу в г. Камакура, которая и стала фундаментом для японского балетного искусства. В Японии Елену Павлову называют «матерью японского балета», а на фасаде здания ее школы в г. Камакура висит памятная доска с надписью «Родина японского балета». Память о русской балерине, стоявшей у истоков национального балета, бережно сохраняется в Японии по сей день [1]. Восстанавливается память о балерине и на родине тех, о ком она так заботилась – в Республике Башкортостан.
Литература

1. Елена Павлова – русская основательница классического балета Японии – [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.museum.ru/N48674 (Дата обращения 07/06/2015).

2. Оперативная сводка Штаба Главнокомандующего всеми вооруженными силами России и Союзной армий, действующими против советских войск за 23 августа 1918 года // Власть Народа. – 1918. – 25 августа. - №61. – [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://chelreglib.ru/ru/ssearch/?q=Газета%20«Власть%20народа».%201918%20г.&attr=collection_s&in=on (Дата обращения 07/06/2015).

3. Письма в редакцию // Власть Народа. – 1918. – 2 октября. - №89. – [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://chelreglib.ru/ru/ssearch/?q=Газета+«Власть+народа».+1918+г.&page=2&attr=collection_s&in=on (Дата обращения 07/06/2015).

4. Сводка штаба Чешско-Словацкого корпуса о действиях против советских войск за 24 июня 1918 года. №12 // Власть Народа. – 1918. – 26 июня. - №19. – [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://chelreglib.ru/ru/ssearch/?q=Газета+«Власть+народа».+1918+г.&page=6&attr=collection_s&in=on (Дата обращения 07/06/2015).

5. Сводка штаба Чешско-Словацкого корпуса о действиях против советских войск за 25 июня 1918 года. №13 // Власть Народа. – 1918. – 27 июня. - №20. – [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://chelreglib.ru/ru/ssearch/?q=Газета+«Власть+народа».+1918+г.&page=6&attr=collection_s&in=on (Дата обращения 07/06/2015).

6. Сводка штаба Чешско-Словацкого корпуса о действиях против советских войск за 16 июля 1918 года // Власть Народа. – 1918. – 18 июля. - №27. – [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://chelreglib.ru/ru/ssearch/?q=Газета+«Власть+народа».+1918+г.&page=6&attr=collection_s&in=on (Дата обращения 07/06/2015).

7. Симонов Д.Г. Белая Сибирская армия в 1918 году. – Новосибирск: Новосибирский гос. ун-т, 2010. – 610 с.

8. Султаевская волость // Власть Народа. – 1918. – 1 ноября. - №113. – [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://chelreglib.ru/ru/ssearch/?q=Газета+«Власть+народа».+1918+г.&page=4&attr=collection_s&in=on (Дата обращения 07/06/2015).

9. Х. Боевая работа 2 Башкирского полка // Власть Народа. – 1918. – 7 сентября. - №71. – [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://chelreglib.ru/ru/ssearch/?q=Газета+«Власть+народа».+1918+г.&attr=collection_s&page=1&in=on (Дата обращения 07/06/2015).



Fidchenko O.V.

PhD in History, Associate Professor, Moscow State Pedagogical University


TEACHING THE BASICS OF TRADITIONAL RELIGIONS

IN SECULAR EDUCATIONALS INSTITUTIONS (ON THE EXAMPLE OF HIGH SCHOOLS MOSCOW SCHOOL DISTRICT THE EMPIRE AND MODERN MOSCOW STATE PEDAGOGICAL UNIVERSITY)


Teaching the foundations of traditional religions is an important aspect of the spiritual and moral education of people belonging to different faiths. It is deeply aware of and experience at all times, the history of our Motherland. In this sphere of education has always been the springboard, on the basis of which happened, since the 90s of the twentieth century, there is the teaching of the foundations of religion.

In pre-revolutionary Russia the teaching of a subject such as the law of God, in the educational program of all schools without exception, holds a special place. Suffice it to recall that the assessment on the subject stood in first place in any document on education issued by both spiritual and secular educational institutions.

Any resident of the Russian Empire, to practice traditional religion (Christianity (in the form of Orthodoxy, Catholicism, Protestantism), Judaism, Islam, Buddhism), have the right to receive the knowledge bases of dogma of their religion. This right is guaranteed to the extent that, once again, in a document on the formation of affixing the required assessment of the relevant Law of God faith. However, the teaching of this subject took place in each case on its own.

Learning the basics of Orthodoxy and heterodox creeds (the other branches of Christianity - Catholicism and Protestantism) in secular educational institutions occurred at the expense of public funds. At the same time among the students proactively identify their religious affiliation, and representatives of other faiths if detected or heterodox faiths, they invited the scribes of their faith.

Hierarchs heterodox religions could enter into the reign of higher educational institutions of pre-revolutionary Russia. Thus, the Supreme Patriarch-Catholicos of the Armenian people has been an honorary member of the primacy of the Lazarev Institute of Oriental Languages ​​in Moscow, established in 1848 at the expense of Prince Semyon Davidovich Abamelik-Lazarev [2, p. 154].

The composition of the teachers' council of the institute is interesting because it included scribes Orthodox and Armenian-Gregorian confessions [2, p. 177]. Catechist with the elected director of the Institute for the prior approval of the first of them by the diocesan authorities, and the second - the Armenian-Gregorian diocesan bishop; They argued in a post trustee districts, like all high-school teachers of classes [2, p. 159].

The charter of the Imperial Moscow Technical School specifically moral aspect of the educational process - moral education. It was to be based on religion. However, it clearly indicated a close relationship, interdependence and mutual influence between the ideals of secular and spiritual. The document (with reference to 1868, have not lost their importance in the context of additions 1893) literally said that: "Claiming in young souls faith in God, trust in His Providence and reverence for the elderly, students should be at the same time instill unwavering devotion to the Throne, reverent appreciation to Augusta patrons and ardent love of country..."[2, p. 187-195]. The structure of the institution teachers' meeting also included a catechist.

On the territory of the Moscow school district at the end of XIX - XX centuries. in addition to education departments of the Ministry of National Education and educational institutions were, belong to the Ministry of Internal Affairs Office (Institute of Electrical Engineering of the Emperor Alexander III and the Institute of Civil Engineers of Emperor Nicholas I), Ministry of Agriculture and State Property under the Ministry of Finance (the Mining Institute of the Empress Ecatherina II and the Moscow Agricultural Institute), ICS (Institute of Railway Engineers Emperor Alexandr I and the Imperial College of the Moscow Office of Communications), and the Ministry of Justice (Imperial College of Law and the Constantine landmark Institute). Among the sources of the listed educational institutions were public funds, as they were in the state system of higher education in Russia. And because scribes Orthodox confession appointed in such schools the ministers of the relevant ministries (after consultation with the diocesan authorities), the number of established posts and prepared in accordance with the provision of pensions to follow after twenty-five years of their work. In this priestly activity of these people to their entry into the service in an educational ministry is usually equated with the civil, seminar - a gymnasium and academic - to the university [1, p. 139].

Without interest question of material support catechists schools that were not part to the Ministry of Education. The Electrotechnical Institute of Emperor Alexander III in 1899, a teacher of theology did not receive any dining or apartment money, and his salary was 500 rubles. in year. It was 10 times less than that of the director, 7 times less than that of the inspector is 6 times less than that of professor and 4 times less than that of extraordinary professor. Of course, his salary depended primarily on the training load (which we judge is difficult because of the lack of information) [counted us: 1, p. 13].

At the Institute of Civil Engineers of Emperor Nicholas I in 1899, a teacher of theology was also rector of the institute of the church, so the level of his salary, while maintaining the apartment, but in the absence of table money was higher (1200 rub. Per year). Still, his remuneration was 4.16 times lower than that of the director, is 3.3 times lower than that of the inspector, is 2.5 times less than that of full professor and 1.66 times lower than extraordinary professor at the [counted us: 1, p. 28].

In the Mining Institute of the Empress Catherine II in 1896, a teacher of theology and did not receive any apartment, no money dining. Its annual maintenance although it was 2 times higher than in the Electrotechnical Institute of Emperor Alexander III (1000 rub. Per year), but again conceded salary colleagues: Director - 5 times, the inspector - in 3,5 times, full professor - in 2.7 times, extraordinary professor - 1.8 times, and even the adjunct - 1.2 times [counted us: 1, p. 96].

В Московском сельскохозяйственном институте в 1894 г. жалование профессора православного богословия равнялось обеспечению профессора (2700 руб. в год). Получал он и столовые деньги [1, с. 141].

The Institute of Transportation Engineers Emperor Alexander I in 1890 provided the scribes apartment, his salary was 1,000 rubles. in year. But it was 1.35 times smaller than that of an adjunct, 1.25 times lower than that of regular teachers and 1.2 smaller than the assistant surveyor 2 times lower than that of extraordinary professor, 3 times less than full professor, 4 times less than the inspector and is 5 times less than the director [calculated us 1, p. 155].

The Imperial Moscow Engineering College Department of Transport in 1896 was the rector of the church catechist and was provided an apartment, but not the money dining. The salaries of his (900 rub. Per year) 1.55 times inferior to reward full-time teacher, a factor of 1.3 – adyunkt’s, 1.2 times the content of extraordinary professor, 3.3 times the salary of full professor and 4.66 times content director of the institution [counted us: 1, p. 166].

The Konstantinovsky Surveying Institute (established by Nicholas I in 1844) in 1876, a catechist (also rector of the church), received 1200 rubles. per year, which was less than: the director - in 3,5 times, the inspector - in 2,5 times, the senior tutor - 1.9 times [counted us: 1, p. 215]. But when school had a deacon or acolyte, who received 3 times less than the scribes.

At the Imperial College of Law taught faith Catholic and Orthodox faiths. The teachers of these subjects was not listed in the state educational institution, but funds for their work stood out institution. And because the process of formation of teaching heterodox creeds in a single state system of education in Russia in the upper level there is even with the king-reformer Alexander II, as the staff of the institution with the release of funds on this subject was adopted in 1868. One reason for the genesis of this process in higher education, in our opinion, it was that the Imperial College of Law belonged to a privileged nobility schools. And because students of this educational institution became only persons belonging to the hereditary caste of ancient Russian nobility, entered in the 6th part of the genealogical books, as well as children not lower military ranks of colonel and civilian - V class or state councilor, any disregard of the religious the interests of the people seems to us very doubtful. This is confirmed by the teaching of the foundations of the Armenian-Gregorian Faith par with the Orthodox in the Lazarev Institute of Oriental Languages ​​(held in the office of the Ministry of National Education), which has existed since the opening of the institution in 1805 but, given the fact that the teaching of non-Orthodox faiths since 1886 the city began to spread, especially in the sphere of public secondary education (within the Moscow school district), the dynamics of its development within the framework of a unified state system of education in Russia late XIX - XX centuries. I had a downward trajectory. And because the process is, of course, was a reform of the government in public education. Apparently, the subordinate position of the Orthodox Church has led to perhaps the silent support of the reform, produced "from above", the spiritual hierarchy. Interestingly, in 1886 in primary public education was also a year of visiting the state parochial and, among other things, the Orthodox, the school fully supports the tsarist government. And, therefore, ideological functions in support of the policies of the conservative stabilization of power shall be vested not only the Orthodox, but also on the non-Orthodox (other than Orthodox - OF) clergy. The salary of scribes, who was concurrently as rector of the church, the school was the largest of all of the institutions we have (2700 rub. Per year), it was equal to the content of the pupils and the Inspector grade, second director salary 1.6 times [1, p. 196].

The salary of a professor of Orthodox theology of the Imperial Moscow University was adequate content of ordinary professors and about equal to 3000 rubles. a year of extraordinary professor received 1700-1900 rub., the other employees of the university - from 1541 rubles. (Librarian) to 245 rubles. (Chemist student) [3, l. 9 vol.].

Teaching the fundamentals of the faith in the traditional religions of pre-revolutionary Russia was carried out by representatives of the clergy (except for areas of Protestantism, where the clergy and not replaced by pastors of the laity). Those of the Jewish faith received knowledge of the basics of faith in the home, but examine the knowledge on the subject in schools.

Today, on the example of Moscow State Pedagogical University, we can say that the teaching of subjects Religions cycle is carried out both members of the clergy (some of them are Professor Emeritus of Moscow State Pedagogical University), and ordinary teachers. Their salaries equal pay ordinary employees MPGU that indicates the absence of discrimination in the present conditions in the financial security of the clergy who teaches, in contrast to the pattern of wages scribes vast majority of universities pre-revolutionary Russia.
List of references

1. Russia. Laws and regulations. Collection of Laws about the educational institutions who are not in the office of the Ministry of Education. Part 1. - SPb., 1905.

2. Russia. Laws and regulations. Code of Laws of the Russian Empire. T.XI. Body Charter scientists and educational institutions department of the Ministry of Education. Part 1. (Edition 1893). - SPb., 1893.

3. The Central Historical Archives of the City of Moscow (CIAM). - AF 418 - Op. 224 - D. 42.

SECTION XIII. Economics (Экономические науки)


Каталог: 669057
669057 -> Научно-издательский центр «Открытие» otkritieinfo ru Современная биология: вопросы и ответы материалы I международной научной конференции
669057 -> Научно-издательский центр «Открытие» otkritieinfo ru Актуальные вопросы современной науки материалы V международной научной конференции
669057 -> Г. Санкт-Петербург 30-31 мая 2013 года Санкт-Петербург
669057 -> Г. Санкт-Петербург 4-5 сентября Санкт-Петербург
669057 -> Сборник научных статей III международной научно-практической конференции 28-29 апреля 2015 года
669057 -> Наука XXI века: новый подход
669057 -> Приоритеты мировой науки: эксперимент и научная дискуссия
669057 -> Докладов международной научной конференции «Перспективы развития современной филологии»


Поделитесь с Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13


База данных защищена авторским правом ©uverenniy.ru 2019
обратиться к администрации

    Главная страница