Уроку английского языка по теме «Виртуальное путешествие по Лондону»



Скачать 108.92 Kb.
Дата19.07.2016
Размер108.92 Kb.
ТипУрок
Открытый урок английского языка по страноведению

в гр. ТО-211 на тему

КУРКОВА АЛЛА ЮРЬЕВНА, учитель английского языка МПГТ

Пояснительная записка к уроку английского языка по теме



«Виртуальное путешествие по Лондону»

Модернизация образования, которая проводится в нашей стране, подразумевает, прежде всего, обновление содержания. В связи с этим особое внимание уделяется созданию условий для развития творческого личностного потенциала обучающихся и расширению возможностей языкового образования. Такие условия складываются на билингвальной основе, что означает обучение предмету и овладение знанием в определенной области на основе использования родного и иностранного языка в качестве средства образовательной деятельности.



цели урока:

коммуникативная – формирование коммуникативной компетенции;

общеобразовательная – формулирование начальной лингвистической компетенции – знакомство с культурой изучаемого языка, ибо язык – это элемент культуры;

воспитательная функция – формирование уважения к другим народам, их традициям;

развивающая функция – связана с интеллектуальным и нравственным развитием .

Основная цель – формирование коммуникативной компетенции, все остальные цели реализуются в процессе осуществления этой главной цели.

Коммуникативная компетенция в современном ее понимании предусматривает формирование к межкультурному взаимодействию. В наше время именно эта цель является наиболее востребованной любыми категориями учащихся, студентов, изучающих иностранные языки и способствует социокультурному развитию школьников средствами иностранного языка



задачи:

развитие восприятия фактов культуры, явлений и событий Великобритании;

комплексное поликультурное и билингвальное развитие школьников;

развитие у обучащихся социокультурной компетенции, помогающей ориентироваться в достижениях культуры и коммуникативных нормах общения, в выборе культурно приемлемых форм взаимодействия с людьми из англоязычных стран в условиях межкультурного общения;

создание условий для культурного творчества при культуроведческом обогащении речевой практики;

Реализация поставленных целей и задач позволяет повысить уровень знаний, умений и навыков учащихся, способствует развитию их мировоззрения и повышению уровня учебной мотивации. Работа с предложенным материалом на уроке позволяет наиболее полно учесть интересы, склонности, способности обучающихся, предоставляет возможность реализации личностно ориентированного развития в области филологических знаний. Процесс обучения в течение всего урока предусматривает использование различных приемов обучения, современных ТСО, наглядности, в том числе Интернета, компьютера, большого количества дополнительной литературы, что делает урок интересным и будет способствовать повышению уровня учебной мотивации.



МЕТОДЫ И ПРИЁМЫ УРОКА

  1. Презентация:

знакомство с новыми лексическими единицами

знакомство с новой темой объяснение

слушание, повторение

чтение материала самостоятельно, его изучение

словарная работа

чтение материала

2. Практика, тренировка проверка понимания с помощью различных упражнений-заданий типа: ответить на вопросы

3. Проектная работа

рефераты по заданной теме

обсуждение заданной темы

аудирование видео и аудиосюжетов, ролевые и сюжетные ситуации

4. Формы контроля

устные ответы по теме

письменное задание

рефераты, проектные работы



Ожидаемые результаты

Данный урок должен обеспечить развитие следующих умений и навыков учащихся:

делать устные сообщения по результатам обобщения увиденного, прослушанного, прочитанного;

собирать, обобщать и систематизировать культуроведческую информацию и представлять ее в виде рефератов, коллективных проектов, таблиц, схем, в форме вопросов и ответов, в викторинах;

составлять план, тезисы прослушанного или прочитанного текста;

выполнять индивидуальные и коллективные познавательно-поисковые задания на английском языке;

дискутировать;

излагать на английском языке результаты коллективной и индивидуальной познавательно-поисковой деятельности;

интерпретировать образную (иллюстрации) культуроведческую информацию на английском языке;

озвучивать «немые» видеофрагменты;

обобщать информацию, полученную при чтении, аудировании, просмотре и излагать ее на английском языке;

опознавать социокультурные стереотипы в изучении материала;

выделять основные историко-культурные вехи в развитии страны – Великобритании на основании увиденного, прослушанного, прочитанного;

работать с основными типами справочной и учебно-справочной страноведческой литературы (словари, атласы, энциклопедии, справочники, информационные буклеты, учебно-справочные издания, включая сайты Интернета и электронную справочную литературу) и использовать их при выполнении культуроведческих проектов и для лично-познавательных целей;

сравнивать, проводить аналоги, обобщения при сравнении фактов, явлений культуры, событий в культурной жизни изучаемой страны – Объединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии и России.

Тема: London Virtual Tour

Оборудование:

ноутбук;

экран;


проектор;

DVD «Лондон-сокровищница Великобритании»;

DVD «Презентация темы – «Достопримечательности Лондона» для аудирования;

раздаточный материал:

тексты для чтения:

«London»


«The Tower of London»

«Sightseeing in London»

«Parks in London»

«Museums in London»

карточки с текстом «Places of Interest in London» для озвучивания немого фильма «Лондон – сокровищница Великобритании»

карточки для аудирования: игра «Knock up»

План урока

1. Организационный момент

Тема, цели, задачи урока.

The theme of our Lesson is Virtual tour about London

Sightseeing in London.

Today we’ll speak about sightseeing in London. We’ll learn much new facts about London, places of its interest reading, speaking, listening, watching the presentation of our classmate, and watching the videofilm “London is the Treasure of Great Britain” where some of you will be announcers or guides, we’ll do tests.

2. Лексико-фонетическая зарядка

T. Let’s revise lexis on the topic. Practice the pronunciation of the words and expressions which we are going to use today during our lesson in speaking, listening, reading.

Разминка
B:Bank of England

Buckingham Palace

Big Ben

British Museum


F:financial

fashionable

famous
H:Houses of Parliament

Horse Guards

House of Commons

Hyde Park

House of Lords

N:National Gallery

Nelson’s Column

noble
P:Palaces of Westminster

Poet’s Corner


T:Tower of London

Tower Bridge

Trafalgar Square

Thames


  1. Watch( приложение 1) and listen to your classmate’s presentation and then you’ll play the lexical game “Knock up” characterizing the places of interest in London.



Лексико-фонетическая зарядка
tradition anniversary palace

London visitors important

St. Paul’s Cathedral magnificent

unique building greatest

churches world damage

Great Fire priests galleries

Stone Gallery whispering Gallery

Golden Jubilee

Buckingham Palace

Official London residence

British Monarch

the Windsor’s Sovereign

the Houses of Parliament

the Palace of Westminster

the House of Lords

the House of Commons

political social speech

Imperial State Crown ancian

Big Ben

the Battle of Waterloo



the Battle of Trafalgar

Lord Chancellor

the British Coat of Arms

Tomb


coronation

coronation chair

the Mall

Her Majesty

Windsor Castle

Grand Hall

diplomatic Reception

duke


Downing Street

Hyde Park

St. Jame’s Park

Kensington Garoleus

Trafalgar Square

column


the Tower of London

diamonds


sapphires

pearls


emeralds

rubies


fortress

prison


Mint

royal Residence

3. “London”.
London

London is the capital of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, situated on both sides of the Thames River; it's the political, financial, commercial, industrial, and cultural centre of Great Britain. It is the largest city in Europe with the total population of about 8 million people (over 12 million with the suburbs). About one fifth of the total population of the UK lives in Greater London, that is in London with its suburbs.

London is home for the headquarters of all government departments, Parliament, the monarch and all the major legal institutions. It's the coun­try's business and banking centre and the centre of its transport network. It contains the headquarters of national television networks and of all the national newspapers. The financial services sector is a major source of overall employment in London.

Consumer goods, clothing, precision instruments, jewelry, and stationery are produced in London, but manufacturing has lost a number of jobs in the once-dominant textile, furniture, printing, and chemical-processing industries as firms have moved outside the area. Engineering and scientific research are also important to the economy, as is tourism. The city is a centre for road, rail, and air (its airports include Heathrow and Gatwick), and it is now linked to the Continent by a high-speed rail line under the English Channel. London still remains one of the world's greatest ports. It exports manufactured goods and imports petroleum, tea, wool, raw sugar, timber, butter, metals, and meat.

The original walled city of London (then Londinium) founded by Romans was quite small. In the Middle Ages it did not contain the Parliament or the royal Court, because it would have interfered with the interests of the merchants and traders living there. It was in Westminster, another city outside London's walls, that these national institutions met. Today, both 'cities' are just two areas in Central London. The City is London's commercial centre; it is also referred to as the 'Square Mile of Money' because of its area. The Bank of England, Lloyd's, the stock exchange, the Royal Exchange and numerous other banks and investment companies have their headquarters there. The City of Westminster contains London's most famous tourist attractions: Westminster Abbey, the Houses of Parliament and so on.

Other well-known areas of London include the West End and the East End. The former is one of the main tourist attractions of London, where Buckingham Palace and quite a number of world-famous museums are located. It is famous, too, for its theatres, luxurious hotels and restaurants, and expensive shops. The latter is known as a poorer residential area of London.

Central London makes up only a very small part of Greater London. The majority of Londoners live in its suburbs, millions of them commuting into the centre every day to work.

London is a cosmopolitan city. People of several races and many nationalities live there. A survey carried out in the 90s found that 137 different languages were spoken in the homes of just one district of London.


Topical Vocabulary


• total population

общее население

home for the headquarters

место расположения центрального офиса

government department

министерство

the monarch

монарх

a major legal institution

основное судебное учреждение

transport network

транспортная сеть

• the headqurters of the national television networks

центральный офис национальных телесетей

the financial services sector

сектор финансовых услуг

overall employment

общая занятость

• consumer goods

потребительские товары

precision instruments

точные приборы

jewelry

ювелирные изделия

stationary

канцелярские принадлежности

textile industry

текстильная промышленность

printing

печатное дело

chemical processing

переработка химических продуктов

high-speed rail line

скоростная железнодорожная ветка

to export manufactured goods

экспортировать готовые товары

to import petroleum

импортировать нефть

raw sugar

сахар-сырец

timber

лес (материал)

• the original walled city of London

первоначальный Лондон, окруженный стенами

to be founded by the Romans

быть основанным римлянами

the royal Court

Королевский суд

to interfere with the interests of smb

противоречить интересам кого-либо

stock exchange

фондовая биржа

Royal Exchange

Королевская биржа

investment company

инвестиционная компания

• the former/the latter

первый/второй из перечисленных

luxurous hotel

роскошная гостиница

a residential area

спальный район

to make up

составлять

Greater London

Большой Лондон

a cosmopolitan city

космополитический город

to carry out a survey

произвести обзор

4. Read the texts and answer the questions T→P1P2 P1→P2P3; P1→4

Divide into groups.

You’ll be given some short texts about London and its sights.

Be ready to understand and answer the questions.

Do exercises

ex. 1, 2, 3 p.11

ex. 1, 2, 3, 4 p.17

ex. 1, 2, 3, 4 p.22-23

Read the text and give the title of each part of the texts.


Lexical Tests


  1. Doing the Sights. Museums.

  1. London is famous for numerous castles, monuments, cathedrals most of which have both an artistic and historical … .

  1. outside

  2. value

  3. follow

  1. The Houses of Parliament is a huge building in the Gothic style with several … and towers.

    1. pinnacles

    2. exception

    3. bombardment

  1. Tower of London is the most famous fortress and once the most … prison dates from 1078

  1. portion

  2. unfamous

  3. armour

  1. One can hardly find a more histories spot in Britain that Westminster Abbey where all English kings and queens were … .

  1. appearance

  2. tombs

  3. crowned

  1. Opposite the Home Office is the Cenotaph (памятник в честь погибших в войну), which the fallen in two World Wars.

  1. commemorates

  2. execution

  3. ornament

  1. Before starting on a … tour, he should read about the places of interest he is going to visit.

  1. impression

  2. sightsee

  3. discussion

  1. It’s a very interesting place, with paintings, sculpture, … , pottery, all beautifully arranged in historical periods.

  1. sound

  2. admit

  3. ceramics

  1. The best time to see the most popular … is early in the day and just before closing.

  1. attractions

  2. request

  3. entrance

  1. Prince Charles was married in St. Paul’s Cathedral in 1981 – “the … wedding of the century”.

  1. fairy-tale

  2. pulse

  3. mention




  1. Task: supply the suitable words.

    1. A building that preserves the memory of a person or event is called … .

    2. An object in a public place in memory of a person, event is called … .

    3. A tall pointed stone pillar (колонна) built in honour of а person or event is called … .

    4. A very large ancient stone building, used in Egypt, as the burial place of a king is called … .

    5. A large fort, a place strengthened for defence is called … .

    6. A large strongly – built building made to be defended against attack is called … .

    7. A building for public worship (церковная служба) in certain religions is called … .

    8. The chief church of an area with a bishop (епископ) is called … .

    9. A place, such as a small church used for Christian worship is called … .

    10. A tall building standing alone or forming part of a castle, church is called … .

    11. A grave, esp. a large decorated one is called … .

    12. The remains of an old building or buildings is called.

    13. A large and splendid house, where a king or queen lives is called … .

    14. A part of the body or clothing of a holy person which is kept and respected after his/her death is called … .


For help:

      1. chapel (часовня)

      2. memorial

      3. temple (храм)

      4. palace

      5. pyramid

      6. fountain

      7. fortress

      8. relic (реликвия)

      9. monument

      10. castle

      11. tower

      12. ruins

      13. obelisk

      14. cathedral

      15. tomb

Keys
I. A. 1 b; 2 a; 3 c; 4 c; 5 b; 6 a; 7 c; 8 a; 9 a; 10 c; 11 a; 12 c; 13 b; 14 b; 15 a.

B. 1 a; 2 b; 3 c; 4 a; 5 b; 6 c; 7 a; 8 c; 9 b; 10 a; 11 c; 12 b; 13 a; 14 c; 15 a.

II. A. 1 j; 2 b; 3 m; 4 c; 5 g; 6 j; 7 c; 8 n; 9 a; 10 k; 11 o; 12 l; 13 d; 14 f; 15 h


  1. Установить соответствие между перечисленными характеристиками музеев и их названиями.

test “London”

test “London’s Parks”

test “The Tower of London”



5. Do tests and check yourself answering the questions and translating from Russian into English check yourself.

6. London Quiz.
London Quiz
Part I

  1. The only park where any sport activities are forbidden is ...

  2. The ... famous for its great plant collection is in ...

  3. To visit the Whispering Gallery you should go to ...

  4. If you are in Trafalgar square you can visit ... and enjoy a wonderful art collection.

  5. The St. Stephen's Tower, which is known as ... , is a part of ...

  6. If you want to see the monuments to many famous scientists and writers, you will go to ...

  7. The Crown Jewels are on display in...

  8. The central part of the Tower is still called ...

  9. Buckingham Palace is open to the public in ... when ...

  10. The Prime Minister lives and works at ...

  11. The Tomb of the Unknown Warrior is in ...

Part II

  1. The British Coat of Arms can be seen

    1. in the Throne Room of Buckingham Palace.

    2. in the House of Lords, Westminster Palace.

    3. in Westminster Abbey.

  1. The British Monarch traditionally meets the Heads of the foreign states in

    1. Westminster Palace.

    2. the Tower.

    3. Buckingham Palace.

  2. In Westminster Abbey the tourists are shown

    1. the Queen Victoria Memorial.

    2. mosaic decorations.

    3. the Coronation Chair.

  3. Which of these events does not take place at Bucking­ham Palace?

    1. the Coronation.

    2. the Investiture.

    3. the Diplomatic Reception.

  4. When the Monarch opens Parliament, he/she sits

    1. on the throne in the House of Lords.

    2. on the woolsack.

    3. on the Speaker's Chair in the House of Commons.

  5. The Cabinet Meetings take place

    1. at the Prime Minister residence 2 times a week.

    2. in Westminster Palace once a week.

    3. at the Prime Minister residence once a week.

  6. One of the newest tourist attractions in London is

    1. The Diana, Princess of Wales, Memorial Playground.

    2. The London Eye — the observation wheel.

    3. The Sherlock Holmes Museum.

  7. If you want to attend the Lightning of Christmas Tree Ceremony you should go to London in

    1. November.

    2. December.

    3. January.

  8. The Official Birthday of the British Monarch is celebrated in

    1. May.

    2. June.

    3. April.

  9. The Lightning of Christmas Tree Ceremony takes place

    1. in front of Buckingham Palace.

    2. in St. James's Park.

    3. in Trafalgar square.

  10. Which of these monuments was erected to commemorate the Great Fire of London?

    1. Nelson's Column.

    2. Marble Arch.

    3. The Monument.

  11. Match various ethnical communities of London and their festivals:

WHO

  1. The Irish celebrate

  2. The Chinese celebrate

  3. The Blacks celebrate

WHAT

    1. New Year

    2. Caribbean Festival

    3. St. Patrick's Day

WHEN

      1. in February.

      2. in March.

      3. in August.


Keys to the London Quiz
1. Kensington Gardens; 2. Orangery (St. James's Park); 3. St. Paul's Cathedral; 4. The National Art Gallery; 5. Big Ben (Westminster Palace); 6. Westminster Abbey; 7. the Tower of London; 8. the White Tower; 9. August and September (the Monarch is on holiday); 10. N° 10, Downing Street; 11. Westminster Abbey

1 — b; 2 — c; 3 — c; 4 — a; 5 — a; 6 — c; 7 — b; 8 — a; 9 — b; 10 — c; 11 — c; 12 — 1/c/II, 2/a/I, 3/b/II

Check yourself

7. Role-game

Watch some soundless parts of the video film “London is the Treasure of Great Britain” and be a guide or an announcer of the film using cards with the tests and pictures

8. Домашнее задание.

Please, for the next lesson write down your composition about London places of interests using the facts you have learnt of the lesson and may be adding some more interesting facts having worked on the sites of Internet.

9. Подведение итогов урока Today we have learnt a lot.

We talked and listened and watched about London – the treasure of Great Britain.



You have done a lot of exercises tests, London quiz, you have listened to the presentation of your classmate and worked with the texts. You were industrious and worked hard. I’m satisfied with your activity and your results in work. Many thanks for your hard work. The following marks will be …

The lesson is over.
Каталог: Portfolio
Portfolio -> Истоки проблемы становления культуры самовыражения человека в философии встречи
Portfolio -> Название кафедры
Portfolio -> Аманда Шольцкерихарм. Тайны открытой души
Portfolio -> «Написание подробного изложения с грамматическим заданием»
Portfolio -> Классный час №2 «Учебная мотивация» Цель: формирование позитивного отношения к обучению. Задачи
Portfolio -> Булкин Борис Ефимович Научная степень – кандидат экономических наук Ученое звание – доцент Должность
Portfolio -> Статья в районную газету «Заря Приобья»
Portfolio -> Федеральное государственное бюджетное учреждение науки
Portfolio -> Название кафедры
Portfolio -> Персональные данные


Поделитесь с Вашими друзьями:


База данных защищена авторским правом ©uverenniy.ru 2019
обратиться к администрации

    Главная страница