Русский язык III четверть диктант




Скачать 145.32 Kb.
Дата03.06.2016
Размер145.32 Kb.
Русский язык

III четверть
ДИКТАНТ.
(Учитель читает текст 3 раза: первый раз – для ознакомления, второй раз – для записи под диктовку, третий – для проверки)/
Слова для справок: минута, огромные, квадрат.
О ЧАСАХ
В глубокой древности у людей не было часов. Они не умели делить сутки на часы, минуты.

Сегодня часы повсюду с нами. Они висят на улице, в шко­ле, в метро, на вокзале. Часы у нас на руке, в кармане на длинной цепочке.

По своей форме часы бывают круглые, квадратные. Вы видали часы размером с горошину? А вот огромные башен­ные часы с боем называются куранты. Куранты на кремлёвской башне бьют двенадцать раз в полдень, в пол­ночь.

(76 слов.)




  1. Подчеркнуть вопросительное предложение, указать в нем части речи.

  2. В четвертом предложении указать падеж и склонение су­ществительных,

выделить их окончания.

  1. В каком значении употреблено слово ЧАСЫ во втором пред­ложении? А в третьем? Написать: ЧАСЫ — ...; ЧАСЫ — … (время; механизм).


ТЕСТ


  1. В слове «колечко»:

1) 1мягкий согл. звук 3) 3мягких согл. звука

2) 2мягких согл. звука 4) 4мягких согл. звука


  1. Вставь ь:

1) калач.. 2) л..ется 3) с..емка 4) доч..




  1. Подчеркни слова, которые нельзя переносить:

1) оса 2) иней 3) елка 4)окно 5) упал




  1. Подчеркни слова, в которых нет приставки:

1) пошел 2) почтальон 3) поляна 4) пожар




  1. Вставь букву ж:

1) кро..ка 2) кру..ка 3) сторо..ка 4) пиро..ки 5) оре..ки




  1. Зачеркни неправильные высказывания:

1) Имена сущ. бывают трех склонений.

2) Имена сущ. изменяются по родам.

3) Имена сущ изменяются по числам и падежам.

4) Имена сущ. имеют три лица.


  1. Вставь окончания, подчеркни им.сущ. в П.п.

1) на розов..й геран..

2) по скользк..й тропинк..

3) в ярк..м наряд..




  1. Образуй глаголы из других частей речи, поставь их во 2-ое лицо множественного числа, определи спряжение, выдели окончание:

1) красный- 3) восход-

2) молодой- 4) бег-


  1. Разбери по членам только те предложения, которые имеют обстоятельства образа действия:

1) Высоко в воздухе льется трель жаворонка.

2) Летом я жил в маленькой деревне.

3) Ночную тишь внезапно прорезал свист крыльев.




  1. Подчеркни, у какой части речи никогда не бывает окончаний:

1) имя существительное

2) наречие

3) глагол


Литература

II полугодие
Рекомендации по проверке техники чтения
Ученику предлагается начинать чтение текста про себя (чтобы вчитаться, снять возможное напряжение), а с какого-то абзаца перейти на чтение вслух. С этого момента измеряется скорость чтения. Учитель попутно отмечает в своей тетради допущенные учеником ошибки: правильность, ударение, инто­нация. Если же сразу предложить чтение вслух, то измерение скорости, темпа чтения целесообразно производить в течение 2-х минут: первая минута — это своеобразный этап «вхождения» в процесс чтения, вторая — это контрольное время. Сразу же после окончания чтения задаются 2—3 вопроса по содержанию прочитанного, ответы на которые требуют от ученика понимания содержания и смысла.

Особое внимание при проверке обращается на способ чтения. Общая оценка складывается из совокупных данных по каждому из компонентов.


Контрольные тексты для проверки техники чтения
Норма - 90 и больше слов в минуту
Томка.
У охотника я увидел песика. Он вот какой. Уши длинные, хвост короткий.

Охотник рассказал, какой песик понятливый, как на охоте помогает, и умный-то, и не грязнуля. От этого песика, говорит, есть щенки. Приходите – посмотрите. И мы с ним пошли.

Щенки небольшие – только что научились ходить. «Который-то из них, - думаю, - мне будет помощник на охоте? Как узнать – кто толковый, а кто не годится?»

Вот один щенок – есть да спит. Из него лентяй получится.

Вот злой щенок – сердитый. Рычит и со всеми лезет драться. И его не возьму – не люблю злых собак.

А вот еще хуже – он только лезет ко всем, только не дерется, а лижется.

Один щенок грыз деревяшку. Я эту деревяшку отнял и спрятал от него. Почует он ее или не почует? Щенок начал искать. Других щенят всех обнюхал – не у них ли деревяшка? Нет, не нашел.

И вот он стал нюхать и пошел к тому месту, куда я её спрятал. Почуял.

Я обрадовался. «Ну, - думаю, - вот это охотник! От такого и дичь не спрячется».

Назвал его Томкой. И стал растить помощника.

(171 слово)

Е. Чарушин


Проверка понимания текста:


  1. Расскажи, как охотник выбирал щенка.

  2. Какого щенка он выбрал и почему?


Математика

III четверть
МАТЕМАТИЧЕСКИЙ ДИКТАНТ
(Учащиеся записывают только ответы).


  1. Запиши число, в котором 6 десятков тысяч и 5 сотен.

  2. Найди произведение чисел 800 и 20. Найди ча­стное этих чисел.

  3. Запиши выражение и вычисли его значение: разность чисел 1 700 и 300 увеличить в 20 раз.

  4. В новом доме 400 квартир. В четвертой части всех квартир уже поставлены телефоны. Сколь­ко квартир с телефонами в новом доме?

  5. Во сколько раз 6 тысяч больше, чем 6 сотен?

  6. Какое число меньше 27 000 в 900 раз?

  7. Найди делимое, если делитель равен 200, а частное — 50.

  8. Запиши четырехзначное число, которое будет меньше, чем четырехзначное число, записанное теми же цифрами, но в обратном порядке.



ТЕСТ № 1


  1. Выберите единицы измерения периметра фигур.

а) мм, д) см, и) л, н) ч,

б) мм2 е) мин, к) г, о) сут.

в) кг, ж) см2 л) дм2,

г) т, з) м, м) км,




  1. Выберите правильное решение задачи.

Как изменится периметр и площадь квадрата со стороной 6 см, если его стороны увеличить в 2 раза?

а) Р и S увеличатся в 2 раза;

б) Р увеличатся в 4 раза, S увеличится в 2 раза;

в) Р уменьшится в 2 раза, S увеличится в 2 раза;

г) Р увеличится в 2 раза, S увеличится в 4 раза.


  1. Найдите площадь фигуры.

а) 58;


б) 63;

в) 69;


  1. Выберите правильное утверждение.

а) Площадь – это внутренняя часть геометрической фигуры;

б) Площадь – это сумма длин всех сторон фигуры;

в) Площадь – это все, что находится вокруг фигуры.


  1. Выберите правильное утверждение.

а) площадь круга больше площади квадрата;

б) площадь круга меньше площади квадрата;

в) площади фигур равны.


  1. Решите задачу:

В комнате длиной 6 м 50 см и шириной 3м 50 см укладывают плинтус. Сколько м плинтуса нужно купить, чтобы обложить все четыре стены?

а) 20; б) 22; в) 19.


ТЕСТ № 2


  1. Решите примеры.

1). 3700 : 20 2). 510*6 3). 435* 20 : 10

а) 175 а) 360 а) 870

б) 1850 б) 3060 б) 807

в) 185 в) 3006 в) 87




  1. Решите задачу:

Магазин продал утром 2 ящика газированной воды, а вечером - 4 ящика. Всего магазин продал за день 600 бутылок воды. Сколько бутылок воды было продано утром и вечером в отдельности?

а) 400 утром и 200 вечером;

б) 300 утром и 300 вечером;

в) 200 утром и 400 вечером;

г) 250 утром и 350 вечером.


  1. Выберите правильный вариант.

Делимое

Делитель

Частное

3510

26

?

а) 55; в) 135;

б) 25; г) 125.




  1. Отметьте правильное решение выражения х* у + z : d



х

10

у

35

z

3600

d

60

а) 410; б) 510; в) 610.


  1. Решите уравнение x + 12 – 5 – 57 = 3243:3

а) х = 1077; в) х = 1078;

б) х = 1780; г) х = 178.


КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА


  1. Реши задачу:

«Из двух городов, расстояние между которыми 390 км, одновременно навстречу друг другу вы­ехали два мотоциклиста и встретились через 3 ч. Один мотоциклист ехал со скоростью 60 км/ч. Найди скорость другого мотоциклиста».


  1. Реши примеры:

244 200 : 600 × 100 6 020 : 70 + 84




  1. Сравни выражения и поставь знак «>», «<» или «=»:

6 000 : 100 × 3 ... 6 000 : 3 ∙ 100 20 × 4 × 100 ... 200 × 4 × 10




  1. Девочка закрасила половину площади квадрата со стороной 20 см. Сколько квадратных санти­метров площади квадрата закрасила девочка?




  1. Вместо * вставь знаки арифметических действий так, чтобы равенства стали верными:

80 * 20 * 600 = 1 000 900 * 10 * 30 = 60




  1. Реши задачу:

«Спектакль в театре начинается в 19 ч. В какое время Миша должен выйти из дома, если он хочет быть в театре за полчаса до начала спек­такля и на дорогу он затрачивает: 20 мин — до метро, 15 мин — на метро и 5 мин — на путь от метро до театра?»

Природоведение

II полугодие
Учебник – Плешаков А.А. Природоведение 4 (1- 4)
Ответьте на вопросы письменно:


  1. Почему люди осваивают тундру? Какой вред природе тундры они нередко наносят?

  2. Назови деревья, которые растут в лесах. Какие животные бывают в зоне лесов?

  3. Какие растения и животные встречаются в степях?

  4. Как растения и животные приспособлены к условиям жизни в пустыне?

  5. Почему на берегах Черного моря люди отдыхают, лечатся?

  6. Почему и как нужно охранять полезные ископаемые?


Итоговая


  1. Что такое почва? Какие бывают почвы?

  2. Какие ярусы есть в лесу?

  3. Напиши о значении водоемов в природе и жизни людей.


Английский язык

Учебное пособие: учебник английского языка для 4 класса школ с углубленным изучением английского языка И.Н. Верещагиной, О.В. Афанасьевой.

3 четверть.

Изучите уроки 31-49 (“Travelling and Transport”, “Hobbies”, America (The USA), 1)

Test 8 “Travelling and Transport” (Lessons 31-36)

8.1. Write the three forms of the following verbs:


to choose, to drink, to spend, to fall, to grow, to find, to fly, to steal, to shine, to shake,

to forget, to sleep, to teach, to wear, to think.


8.2. Fill in the blanks. Use the Present Perfect or the Simple Past
1. Mr. Johnson .......... (die) yesterday. He ................(work) hard all his life.

2. Ben is a teacher. He .................(work) hard all his life.

3. Jimmy......... (study) ..............English for four years.

4. When my Mum was a little girl she ............. (study) English at school.

5...............(you/see) him recently? - No, I last............. (see) him two days before.

6. Joe .......... (just /go out). When............. (he / leave)?- He ..........(leave) five minutes ago.

7. It .........(be) very hot today. I ........... (spend) several hours in the pool before lunch.

8. We ............ (not have) time to clean up yet. After lunch Bob and Betty........... (come by).

After they............ (leave),we............ (start) our homework.

9............. you (see) "Hamlet"? - Yes, I .......... (see) it on Monday.

10. He ............ (live) in London for many years. He .......... (go) there about 20 years ago.
8.3. Put in must or have /has to in the affirmative or negative forms.
1. He .................... work so hard. He's got an easy job.

2. I ............... go now. See you later.

3. You ................be responsible for what you do.

4. Bob ............... drink anything cold. He has a sore throat.

5........... you ................. stay there long?

6. Betty ............... visit her granny every week.

7. You ................ listen to a CD player after 2 p.m.

8. You .................. cross the square on your way to the museum.

9. You ............ help your Mum every week­end.

10. When you play football you ....................touch the ball with your hands.

8.4. Use the word in brackets at the end of each sen­tence to form the word that fits in the space in the same sentence.
1. ................. by bike is very healthy. (travel)

2. I spent my summer holidays at the ............... . (sea)

3. He is a very ................. man. (friend)

4. Heathrow is the largest ...................... in the world. (air)

5. It is the ...................story I've ever heard. (sad)

6. It is ............... 7 o'clock. (near)



7. He usually travels by air on............... (busy)

8. I think ................... 357 is the fastest way to go to London. (fly)

9. Do you know where the ................. office is? (book)
8.5. Correct the spelling mistakes. Write the word correctly.
1. Last summer I staed with my parents out in the country.

2. The cinema tickets are cheeper in the morn­ing.

3. My trip to London was fantastik. 4.1 usually travel with little lugage.

5. Can you explane it to me?

6. She always wears agly clothes.

7. You don't have to change; its a throug train.

8. The cat cought three mice.

8.6. Write a letter to a friend who is going to visit you. Give advice about travel preparations. Don't write any addresses. Write 100-110 words.

Test 9 “Hobbies” ( Lessons 37-42)
Reading
9.1. Read the following text and complete the table after it.

Amsterdam, Grand Hotel Krasnopolsky

Welcome to Grand Hotel Krasnopolsky! It is situated on Dam Square in the heart of Amster­dam, opposite the Royal Palace. The hotel is more than 100 years old. It offers 429 rooms with all the modern facilities, as well as 14 conference rooms for more than 1,500 people. All the rooms have their own bathrooms and colour television and telephone.

Grand Hotel Krasnopolsky offers you a choice of restaurants: an old traditional restaurant, dat­ing from 1883, the famous Winter Garden situ­ated in the centre of the hotel, the luncheon buf­fet, the Golden Palm Bar, two Japanese restau­rants as well as four more different restaurants offering different international dishes.

The hotel has its own car park for 150 cars, a business centre, several shops and a shuttle bus between the hotel and the airport.

If you need more information you can phone us or send a fax. Our telephone number is 31-20-5549111, fax number is 31 -20-6228607.


  1. Name of the hotel

  2. Address

  3. Telephone number

  4. How old is the hotel?

  5. The number of rooms

  6. The number of rooms with colour TV

  7. The number of restaurants

  8. How many cars can the hotel park?

  9. How can you get to the airport from the hotel?


Use of English

9.2. Complete the following sentences with the Sim­ple Past or the Present Perfect of the verbs in brackets.



  1. You (read) "The Magic of Oz"?

  2. You (read) it last year?

  3. Peter already (leave).

  4. He (leave) an hour ago.

  5. Mother (buy) a new bag.

  6. She (buy) it the other day.

  7. We (cross) the bridge early this morning.

  8. The artist (draw) lots of pictures last year.

  9. You (meet) him last week?

  10. What he (say)?

9.3. Cross the wrong variant out.



  1. There are (little / few) pupils in our class who don't like English.

  2. We had (little / few) snow last winter.

  3. They will open (much/many) new schools next year.

  4. How (much/many) towns did you visit dur­ing your trip?

  5. We had (little/few) rainy days this summer.

  6. You'll find my house without (much / many) difficulty.

  7. Our team had (little/few) chance to win the game.

  8. We've been here (much /many) times before.

9.4. Fill in the blanks with say or tell.



  1. He ..................... that he doesn't like her.

  2. He.................. me that he doesn't like her.

  3. Lucy ............... that she will write a letter tomorrow.

  4. Lucy ................. me that she can write three letters a day.

  5. She .................. she doesn't like Bob.

  6. I .................... Mum about my visit to the museum.

  7. Would you ............... me where she lives, please? .

  8. Don't .................... that you are right.

  9. What did they ......................?

  10. Mother ................. : "I like roses very much."

9.5. Rewrite the sentences. Use the words in brack­ets.



  1. I'm fond of going to the museums, (too)

  2. I'm fond of going to the museums, (also)

  3. She doesn't eat cakes, (often)

  4. 4.I can find my glasses, (never)

  5. What do you have for lunch? (usually)

  6. I live in St. Petersburg, (too)

  7. I can speak German, (also)

  8. Have you been to London? (ever)

  9. I haven't been to Washington D. C. (yet)

  10. I go to Red Square when I'm in Moscow. (always)

9.6. Use the word in brackets at the end of each sen­tence to form the word that fits in the space in the same sentence.



  1. He has a good .......... of badges, (collect)

  2. W. Shakespeare was a very famous .........(write)

  3. She...................in teaching English, (spe­cial)

  4. My granddad was a great......... . (travel)

  5. The ...................... usually starts at 7 o'clock in the evening, (perform)

  6. He is very ................. He doesn't like ani­mals, (kind)

  7. She was very ................... during the war. (happy)

  8. The news is ........................ Nobody is interested in it. (important)

  9. The bed was..................... I couldn't sleep all night, (comfortable)

  10. She is always alone. She is a very ................ person, (friend)

9.7. Correct the spelling mistakes.



  1. My father is fond of colecting postcards.

  2. My sister specealizes in history.

  3. Was there a storm of aplause at the end of the piay?

  4. Our sits are near the stage.

  5. The peformance was a great sucess. 6.1 saw a great feture film yesterday.

  6. Novels are fiktion.

  7. Use your emagination to create a picture.

9.8. Fill in the blanks with a suitable word.



  1. I'm :................... of Disney's cartoons.

  2. I've got metal .............. from many coun­tries.

  3. My ................. are in the stalls.

  4. 4.1 would like to ........................ on the stage.

  5. There was a large ..................... at the cinema.

  6. 6....................... I couldn't buy tickets for the concert.

  7. 7. The theatre is ............... . It was very diffi­cult to find the tickets for this performance.

  8. 8.I was late ..................... I got up very early.

  9. 9. He was a great ................... . It was not easy to buy his book.

  10. 10. "Santa Barbara" is my famous .................

  11. 11. The teacher asked us to use our............... when we write compositions.


Writing
9.9. Use your imagination to write 90-95 words about the children's hobbies. The following table will help you.



Mike


Andy


Peter


read books


+


-





watch TV


-


+


-


like films


+


-


+


do sports


+


-


+


go to discos


+


+


-

9.10. Write a letter to your friend describing your im­pressions of a play (film) you've recently seen. Write about 100 words. Don't write any addresses.


Test 10 “The USA” Part 1 (Lessons 43-49)




Reading
10.1. Read the following text and put the sentences

after it in the logical order.

The Two Friends

One day two friends walked along a road. There were some trees near the road. A big bear came out of the trees and ran at the two men. The first man did not think about his friend. He ran to a tree and climbed up it. He sat on a branch, high above the ground. The bear could not touch him there, but he was afraid.

The other man did not have time to run to a tree.

He lay down. He did not speak. He closed his eyes. The bear went to him and touched the man's face with its paw. The man was very quiet. The bear touched the man's nose but the man did not open his eyes. The bear touched the man's mouth but the man did not say anything. Then the bear put its nose near the man's nose but the man did not turn his head. Then the bear put his nose near the man's left ear but the man did not turn his head. At last the bear went away.

The man in the road wafted for half an hour. Then he stood up and walked to the tree. "You can come down now," he said. "The bear is not here."

His friend climbed down the tree.

The bear put its mouth very near to your ears," he said. "What did it say to you?"

"It did not say much," said the man. "It said,

«The man up the tree ran away and did not try to help you. He is not a good friend!»"

Choose your friends carefully.

1. The bear did not say much to the man.

2. The bear put its nose near the man's nose.

3. Choose your friends carefully.

4. The friends walked along the road one day.

5. The bear touched the man's face with its paw.

6. The first man ran to a tree and climbed it up.

7. The man lay down and closed his eyes.

8. The bear couldn't touch the man in the tree, but he was afraid.

9. The man in the road waited for half an hour, then he stood up and walked to the tree.
Use of English
10.2. June is in London. Today is Friday. Look at the list and make sentences. Use the Present Perfect or the Simple Past.


Visit Westminster Abbey


not yet


See Trafalgar Square


Monday morning


Walk in Hyde Park


Thursday afternoon


Go shopping to Oxford Street


Monday afternoon


Watch the Changing of the Guard


not yet


Visit St Paul's Cathedral


Tuesday morning


See the Houses of Parliament


not yet


Take pictures in the Tower

of London




Tuesday morning


Go on a sightseeing tour


not yet


Go to Greenwich


Wednesday morning

10.3. Complete the sentences. Use for or since.



  1. Jonathan / see / Ruth / five years

  2. Mr. James / work / a dentist /1997 4.1 / be / there / three days

  3. We / be / on Solovki / Wednesday

  4. Betty / stay / at her grandmother's place / the day she came

  5. He / live / in New York /1975

  6. I / see / her / I / be / in Moscow

10. 4. Fill in the gaps with the correct word for each gap.



The Dancing Shoes

Once ............... (1) was a girl named Kay. Her mother sent..................... (2)

to buy new shoes. As she went........ (3) the shop she saw some red dancing shoes. She liked them .. (4) much and bought them. They .......... (5) special dancing shoes," the man said.

As Kay ..................... (6) home, she passed a man playing ........... (7) music box. Suddenly Kay found herself dancing beautifully ............... (8) the pretty tune.

Round and round ............ (9) danced.

"I have....................... (10) danced like this ............................... (11)," thought

the girl. "It must be these special shoes." Soon..........(12) of people were

watching her and putting money in the man's hat.

"I ................. (13) go home," thought Kay. But she couldn't go home. The shoes went .............. (14) dan­cing. Kay was afraid. At last she mana­ged to untie the ribbons on the shoes, and the shoes went dancing .......... (15) into the woods.

Kay was upset. "I ................................ (16) lost the money mother gave........... (17)

to buy some shoes," she cried.

Then the old man ......................(18) the music box came up to her. "The pe­ople gave me money ..................... (19) your dances," he said. And he gave Kay......................(20) money — enough for her to buy .......... (21) shoes.

And Kay became happy again.
10. 5. Use the word in brackets at the end of each sentence to form the word that fits in the space in the same sentence.


  1. I have got six classes on my ............ (time)

  2. Columbus was a great ................. (dis­cover)

  3. Would you like to be a ..................? (sail)

  4. Pelmyeni is a ..................... Russian dish (tradition)

  5. I went home in the ..................... . (after)

  6. She speaks .......................... . (quiet)

  7. The ................. was over at 4 o'clock. (meet)

  8. Belgium is a ......................... country. (peace)

  9. He lived in a ................. house, (wood)

  10. Our ................... is strong, (friend)

  11. Americans celebrate ..................... Day on July 4th. (depend)

10.6. Correct the spelling mistakes.



  1. I've read a very interesting book about Columbus's descoveries.

  2. We riched the city at 7 o'clock in the morning.

  3. The Earth is raund. 4.1 took part in a festeval.

  4. A good harverst gives us food for the winter.

  5. Everybody wants to live in piece.

  6. Indipendence Day is one of America's im­portant holidays.

  7. People must protect nature.

10.7. Fill in the blanks with a suitable word.



  1. When will we .............. the mountain?

  2. Suddenly a plane ................ in the sky.

  3. Robinson Crusoe lived on an ................. .

  4. The life of some birds in winter is very ......

  5. Kate, let's go for a walk ..................... .

  6. The life of the policemen is full of............ .

  7. My ................... language is Russian.

  8. I like ..................... evenings at home.

  9. I always .................... on my parents.

  10. Parents must ................... their children.


Writing
10. 8. You are going to study in a new school. Fill in the 'form.

  1. First name: ______________________

  2. Surname: ________________________

  3. Age: ____________________________

  4. Sex: ____________________________

  5. Address: ________________________

  6. Favourite subjects: ________________

  7. Do you live far from school? __________

  8. How will you get to school?___________

  9. Hobbies: _________________________

  10. Date: ____________________________

  11. Signature: ________________________


10. 9. Write a story of about 100 words how you will celebrate Thanksgiving Day.


База данных защищена авторским правом ©uverenniy.ru 2016
обратиться к администрации

    Главная страница